tirsdag den 28. december 2010

Flere skal opleve kulturen

MetroXpress omtalte d. 9.12.2010 i artiklen "Flere skal opleve kulturen" konferencen "Reach out", som satte fokus på, hvordan flere vil få lyst til at benytte sig af biblioteker og museer. Konferencen var arrangeret af af Kulturministeriet og Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi. Læs omtalen her:


http://www.metroxpress.dk/dk/article/2010/12/09/10/5453-89/index.xml


Og lige et link til Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomis hjemmeside, hvor progammet for konferencen ligger:


http://www.cko.dk/sites/default/files/reach_out_invitation_nye_brugergrupper_0.pdf


fredag den 24. december 2010

Intuitiv interface i formidlingsarbejdet har appel





Københavns Museums VÆGGEN er et godt eksempel på, at intuitiv interface i formidlingsarbejdet har appel. Som museets direktør Jette Sandahl siger i videoen: “I wanted it to be intuitive and therefore open”. Hun understreger videre, at dem som typisk bruger museet ikke afspejler befolkningen som sådan, men at det er anderledes med brugerne af væggen.

VÆGGEN er Københavns Museums nyeste formidlingsprojekt, der placerer fortællingerne om byen midt i byen. På en 12 meter lang interaktiv multitouchskærm kan man opleve fortidens og nutidens København i billeder og tekst.
Tiltaget har op til 4000 brugere om dagen, hvilket i sig selv siger noget om, at formidlingsformen henvender sig bredt.